Священні гори і жертви: Археологи дослідили паломництва інків
Археологи дослідили ритуальний ландшафт, який інки використовували під час паломництв для проведення ритуалу капакоча на вершинах вулканів.
Джерело: heritagedaily.com
Капакоча була жертвоприношенням, що передбачало принесення дітей у жертву в священних місцях, відомих як уака (huacas, або wak’akuna).
Церемонії відбувалися щороку, і дітей обирали з місцевих громад як данину державі. Найчастіше це були хлопчики та дівчатка з аристократичних родин, адже бути обраним вважалося великою честю та можливістю здобути політичні переваги.
Жертвопринесення починалося у столиці Куско, де дітей урочисто проводили перед чотирма статуями, що символізували Творця, Бога Сонця, Бога Місяця та Бога Грому.
Потім вони вирушали у тривалу подорож до уак, розташованих на вершинах священних гір і вулканів. Таке паломництво могло тривати місяцями, долаючи важкопрохідні ландшафти та природні перешкоди, зокрема річки.
На сьогодні знайдено лише кілька місць, де здійснювали капакочу, переважно на гірських вершинах у північному Чилі, південному Перу та північній Аргентині.
Архітектурні знахідки уздовж ритуального маршруту
У новому дослідженні, опублікованому в журналі Antiquity, археологи проаналізували ритуальний маршрут капакоча, зосередившись на тамбо—проміжних станціях для відпочинку перед фінальним сходженням на вершину.
Дослідження охоплювало вулканічну групу Чачані та згаслий вулкан Пічу-Пічу. Аналіз фотограмметричних зображень і супутникового картографування показав, що тамбо поділялися на дві зони:
- Нижню, де були розташовані більші поселення,
- Верхню, де знаходилися менші споруди, розташовані ближче до вершини.
На нижчих висотах Чачані розташовано 14 будівель, згрупованих навколо центрального двору (канча). Натомість на вищих висотах виявлено лише одну споруду, вбудовану в скелю. Подорож від цього місця до вершини займала приблизно шість годин.
Вздовж маршруту інки зводили маленькі укриття для відпочинку паломників, деякі з яких збереглися донині.
Археологи зазначають, що структура тамбо відображає поділ паломників за соціальним статусом: у процесії брали участь представники знаті, жерці, жертви та їхні родини, а також звичайні паломники, пов’язані з місцевими культами уак.
Тамбо на вулкані Пічу-Пічу подібні до тих, що знайдені на Чачані: нижня зона містить вісім будівель навколо канчи, тоді як у верхній розташована єдина споруда з трьома кімнатами, зведена біля скелі, що нагадує форму вулкана.
Що далі?
Дослідники планують провести біохімічний аналіз артефактів, знайдених у тамбо, щоб визначити походження паломників та створити хронологію ритуалів. Також вони прагнуть ідентифікувати нові місця, пов’язані з капакоча, щоб розширити уявлення про архітектурні особливості цих ритуальних подорожей, організацію церемоній та їхню роль у зміцненні влади інків.
2025-03-13 09:29:54