Скандал у Норвегії: електробуси з Китаю можна було контролювати через інтернет
У Норвегії розгорівся скандал після того, як перевізник Ruter з’ясував: електробуси китайського виробництва можуть бути віддалено керованими з-за кордону.
Під час перевірки фахівці компанії виявили у системі автобусів Yutong приховані SIM-карти, що дозволяють підключення до інтернету.

Джерело: ionity.ua
Тест проводили в умовах ізоляції без зовнішнього зв’язку, де порівнювали нідерландський і китайський автобуси. Саме в техніці Yutong виявили румунські SIM-карти, які забезпечували зв’язок із сервером виробника.
Компанія Yutong пояснила, що ці карти використовують для оновлення програмного забезпечення й технічної діагностики. Однак експерти з кібербезпеки застерегли: через такий канал можна не лише стежити за транспортом, а й потенційно блокувати його роботу віддалено — навіть із території Китаю.
Ruter повідомила, що жодних випадків втручання не зафіксовано, проте сам факт наявності дистанційного доступу викликав серйозне занепокоєння.
Інцидент став частиною масштабної перевірки кібербезпеки громадського транспорту. Директор компанії Бернт Рейтан Йенссен заявив, що Ruter переходить від занепокоєння до дій — упроваджує нові протоколи безпеки, ізолює автобуси від хмарних систем і запроваджує внутрішні брандмауери. Також перевізник співпрацює з урядом, аби підвищити стандарти кіберзахисту у всьому транспортному секторі.
Міністр транспорту Йон-Івар Нюгорд підтримав ініціативу, наголосивши, що Норвегія переглядає ризики, пов’язані з постачальниками з країн, які не входять до безпекових альянсів. Уряд планує зменшити залежність від іноземних виробників і посилити контроль над критичною інфраструктурою.
Нині в Норвегії експлуатують близько 1300 електробусів, з яких приблизно 850 — китайські Yutong. Лише в Осло та регіоні Акерсгус щодня працює понад 300 таких машин.
Фахівці вважають, що ризик віддаленого вимкнення автобусів мінімальний, однак ситуація ставить важливе питання: чи може іноземний виробник мати доступ до критичних систем громадського транспорту.
Після розслідування компанія Ruter почала вилучати SIM-карти, щоб повністю від’єднати автобуси від зовнішніх мереж і забезпечити їх автономну роботу. Інцидент став приводом для перегляду політики закупівель транспорту та підкреслив, наскільки вразливою може бути транспортна інфраструктура в епоху повсюдного підключення до інтернету.
2025-11-06 11:37:11