У Німеччині створили ШІ-маршрутизатор, що замінює авто на громадський транспорт
Попри високий рівень викидів вуглецю, автомобілі залишаються основним видом транспорту в Німеччині.
Джерело: techxplore.com
Щоб зробити екологічні альтернативи привабливішими, дослідники з Інституту оптроніки, системних технологій та обробки зображень Фраунгофера (IOSB) спільно з партнерами в проєкті DAKIMO працюють над створенням інтелектуального міжмодального транспорту. Розробляється штучний інтелект для планування маршрутів, який дозволить людям дістатися до пункту призначення зручно, надійно і без потреби у власному авто.
Існує безліч екологічних варіантів пересування: автобуси, трамваї, потяги, електросамокати, орендовані велосипеди. Вони мають значно менший вплив на довкілля, ніж особисті авто. Але останні досі залишаються домінуючими через свою зручність.
Щоб громадський транспорт став гідною альтернативою, має бути легко поєднувати кілька видів транспорту на одному маршруті. Пересадки між автобусами, самокатами чи велопрокатом повинні бути такими ж простими, як сісти в авто.
На практиці ж багато людей не користуються міжмодальними маршрутами, бо складно спланувати поїздку. Наприклад, ви можете доїхати автобусом до зупинки Х за 30 хвилин, але чи будуть там велосипеди або самокати? Можливо, краще їхати до зупинки Y, де шанси вищі? Сучасні додатки маршрутів цього не враховують.
Прогнозне міжмодальне планування маршруту
Тут у гру вступає проєкт DAKIMO. Дослідники з Fraunhofer IOSB у Карлсруе створили ШІ-систему, яка прогнозує доступність спільного транспорту — велосипедів, самокатів тощо — враховуючи навіть поточний стан трафіку.
Система оцінює ймовірність наявності велосипеда чи самоката в певному місці в певний час. Партнер проєкту, компанія raumobil GmbH, використовує ці прогнози для формування міжмодальних маршрутів у мобільному додатку. Їхня мета — розширити функціонал застосунку regiomove, запущеного транспортною компанією KVV (Карлсруе).
Користувачі отримуватимуть персоналізовані рекомендації, які найкраще підходять до поточної ситуації, з урахуванням усіх сегментів маршруту та реальної доступності транспорту.
«Щоб транспорт був міжмодальним і екологічним, він має бути простим, надійним, гнучким і зрозумілим», — зазначає Єнс Цін, керівник проєкту з Fraunhofer IOSB. — «Наша система ШІ дозволяє обрати оптимальний варіант для кожної ділянки маршруту без зайвої складності. У додатку відображаються доступні засоби пересування — зокрема й каршеринг».
ШІ бере на себе координацію у випадках, коли автобус потрапляє в затор або відсутні вільні велосипеди на потрібній зупинці.
«Прогнозування можливе завдяки тому, що ШІ працює з малими географічними осередками і короткими часовими інтервалами», — додає Райнхард Герцог, керівник групи моделювання IOSB. — «Воно ґрунтується на відкритих даних: позиціях велосипедів, історії пересувань, розкладі транспорту тощо».>
Розширення стандартів даних для транспортної реформи
ШІ-функція прогнозування інтегрується в міжнародний стандарт GBFS (General Bikeshare Feed Specification), що визначає формат обміну даними для транспортних застосунків. Протягом року триває тестування нової версії.
«Ми додаємо до стандарту ймовірнісні прогнози щодо наявності транспорту, що дасть змогу широко використовувати цю технологію», — пояснює Герцог.
Це дозволить не лише бачити поточну доступність засобів пересування, а й прогнозувати, де вони з'являться.
Компанія raumobil GmbH працює над стандартизацією функцій прогнозування. Розширення GBFS вже схвалене MobilityData — некомерційною організацією, яка займається стандартизацією транспортних даних.
Сервер об’єднання даних на базі ШІ вже функціонує і забезпечує обчислення маршрутів з урахуванням прогнозів. Ця функція вже працює в тестовій версії застосунку regiomove (Карлсруе), який пропонує комплексний вибір транспорту для регіону Верхнього Рейну. Наступний крок — поширити модель на всю землю Баден-Вюртемберг.
Дослідження, проведене серед понад 1500 осіб, показало позитивну реакцію громадськості: майже 90% учасників вважають прогнозування дуже корисним.
Близько 20% опитаних зізналися, що іноді готові залишити авто вдома на користь громадського транспорту.
«Наші результати підтверджують: ШІ може стати ефективним інструментом транспортного переходу і зменшення шкідливих викидів», — підсумовує Цін.
2025-08-05 10:39:01