В Орегоні створили карту диких коридорів для безпеки тварин і людей

Дикі тварини по всьому світу стикаються з дедалі складнішим викликом — безпечно пересуватися у все більш фрагментованому середовищі.

Дороги, міська забудова та інші штучні бар’єри ускладнюють доступ тварин до їжі, сховищ та місць розмноження, водночас підвищуючи ризик зіткнень із транспортом.

Візіком, maps API, карта,

Джерело: phys.org

Щоб вирішити цю проблему, дослідники з Портлендського державного університету (PSU) провели масштабне дослідження з вивчення і захисту шляхів переміщення дикої природи Орегону.

Проєкт OCAMP — багаторічне партнерство

Проєкт з оцінки зв’язності середовища і картографування Орегону (OCAMP) — це багаторічна співпраця, спрямована на картографування місць проживання та маршрутів переміщення диких видів по всьому штату. Команда створила інтерактивну карту пріоритетних зон зв’язності дикої природи в Орегоні, яку можна використовувати для захисту природних шляхів пересування тварин.

У червні 2019 року Законодавча асамблея Орегону ухвалила законопроєкт HB 2834, який зобов’язав Департамент рибальства та дикої природи Орегону (ODFW) розробити план дій зі збереження коридорів дикої природи. Закон також зобов’язав Департамент транспорту Орегону (ODOT) впровадити програму зі зниження кількості зіткнень тварин з транспортом у місцях, де ці коридори перетинаються з дорогами.

Хто долучився до дослідження

Координаторкою проєкту стала Рейчел Віт — фахівчиня зі зв’язності дикої природи ODFW. З боку PSU проєкт очолювали: геоморфолог Мартін Лафренц (кафедра географії), Кетрін Де Рівера (екологічні науки і менеджмент) та Деніел Тейлор-Родрігес (математика і статистика).

Команду підтримували магістрантки Amanda Temple, Claire Brumbaugh-Smith і Alana Simmons, а також аспіранти Leslie Bliss Ketchum та Jacob Schultz.

До OCAMP долучилося багато вчених, природоохоронних організацій та державних установ, і дані надходили з різних джерел.

Карта, що впливає на транспортну політику

Карта пріоритетних зон зв’язності дикої природи має безліч застосувань — від збереження земель до планування відновлюваної енергетики. Але одне з найважливіших — транспортне планування. ODOT може використовувати карту, щоб визначати ділянки доріг із найбільшим ризиком зіткнень і планувати там спеціальні переходи — тунелі чи мости для тварин.

Стратегічне планування з урахуванням даних OCAMP дозволяє зменшити ризики аварій і водночас захистити біорізноманіття Орегону.

Наукова база, яка змінює практику

Раніше при плануванні екокоридорів у штаті покладалися лише на експертні думки, без ґрунтовних даних. OCAMP заповнив цю прогалину, створивши наукові моделі для 54 видів із різними патернами руху й потребами у середовищі. Ці моделі об’єднали в єдину карту, що показує критично важливі маршрути для дикої природи.

Модель без доріг і участь громадян

У журналі Frontiers in Environmental Science вийшла наукова стаття «Візуалізація зв’язності дикої природи у світі без доріг». У ній команда «стерла» дороги на карті південного заходу Орегону й змоделювала, як би пересувались тварини без них. Результат показав, що вплив доріг на рух набагато ширший, ніж фізична дорога.

OCAMP використовує новітні моделі з детальністю до 30 метрів. Більшість інших штатів мають лише грубі карти. Орегон може стати прикладом для наслідування.

Як допомогти звичайним людям

ODFW запустив проєкт моніторингу загиблих тварин за допомогою платформи iNaturalist. Кожен охочий може зробити фото тварини, збитої на дорозі, і завантажити в додаток. Ці дані допомагають ідентифікувати проблемні ділянки для подальшого встановлення переходів, огорож тощо.


Карта пріоритетних зон зв’язності дикої природи — це потужний інструмент для всіх: від урядів до активістів. OCAMP показує, як наука може впливати на політику й приносити користь у реальному світі.

2025-08-01 10:09:30