Shield AI показала прототип безпілотного винищувача X-bat з розмахом крила майже 12 м

Американська компанія Shield AI продемонструвала прототип реактивного безпілотного винищувача X-bat — апарата, що, як і попередній розвідувальний дрон V-Bat, не потребує традиційної злітно-посадкової смуги.

На відміну від концептів, X-bat уже виконано у вигляді реального летального апарата, готового до випробувань, повідомляють спеціалісти Defense Express.

Візіком, maps API, карта,

Джерело: УНІАН

Ключова особливість X-bat — вертикальний зліт і посадка, реалізовані одним реактивним двигуном зі змінним вектором тяги. Це дозволяє апарату стартувати і сідати на той самий пусковий майданчик, змонтований на шасі звичайного причепа, а також швидко розгортатися на різних площадках. Для спрощення транспортування крила X-bat складаються.

Оголошені технічні характеристики прототипу вражають: розмах крила — 11,8 м, довжина — 7,9 м, дальність польоту понад 3 700 км, максимальна стеля до 15 км і маневреність з навантаженням понад 4 g. У внутрішніх відсіках передбачено місце для двох ракет «повітря-повітря» AIM-120 або двох бомб; також заявлена можливість підвіски великогабаритних боєприпасів на зовнішніх точках. На крилах і біля повітрозабірника розміщені сенсори РЕР/РЕБ та системи радіоелектронної розвідки; деталі про бортову РЛС публічно не підкреслювали.

Експерти підкреслюють, що X-bat — це важкий дрон (належить до п’ятої групи БПЛА за класифікацією НАТО, тобто масою понад 600 кг), фактично безпілотний винищувач. Однак «сила» проєкту — насамперед у цифровій складовій: Shield AI розвиває бойовий штучний інтелект Hivemind, який забезпечує автономність виконання місій, роботу в умовах обмеженого чи відсутнього зв’язку, навігацію без супутникових систем та мінімальне втручання людини. Саме завдяки цим алгоритмам компанія планує досягти надвисокої точності вертикальних запусків і посадок.

Автори публікацій і аналітики зазначають, що для промислової реалізації концепції необхідна тісна співпраця з великими виробниками авіадвигунів — наприклад Pratt & Whitney або General Electric. Саме двигун із повністю керованим вектором тяги є критичною ланкою: без надійного такого двигуна вертикальна посадка втрачає сенс.

За наявними даними, розробка X-bat триває близько 1,5 року; перші польоти заплановані на 2026 рік, а готовність до експлуатації — на 2028 рік. Аналітики також додають, що Shield AI, ймовірно, працює над проєктом разом із потужним індустріальним партнером, без якого серійне виробництво неможливе.

Для України та інших країн, що вже працювали з V-Bat, X-bat може бути цікавим як наступний крок — від розвідки до ударної автономії. Але багато технічних і регуляторних питань залишаються відкритими: від серійності двигуна зі змінним вектором тяги до стандартизованих протоколів бойового ШІ і логістики застосування на полі бою.

2025-10-23 11:05:15